În M Of 181 din 28.02.2025 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 5/2025 privind unele măsuri din domeniul social și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
În M Of 182 din 28.02.2025 a fost publicată Decizia ICCJ nr. 19 din 27 ianuarie 2025 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), ce respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul București — Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale în Dosarul nr. 9.598/3/2024, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele probleme de drept:
„Dacă, în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 7 alin. (1) lit. b) din capitolul II din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 și ale articolului unic lit. A pct. 9 din anexa nr. 2 la Regulamentul-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 153/2018, prevederile din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului sănătății nr. 434/2021 și, subsecvent, lit. B pct. 4 nr. 12 din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului sănătății nr. 1.334/2022 îndeplinesc condiția de a fi «stabilite de Ministerul Sănătății și declarate prin ordin», condiție prevăzută de articolul unic lit. A pct. 9 din anexa nr. 2 la Regulamentul-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 153/2018.
Dacă prevederea pârâtei în anexele nr. 2 din ordinele ministrului sănătății nr. 434/2021 și nr. 1.334/2022 prezumă absolut îndeplinirea condițiilor pentru acordarea sporului pentru condiții deosebit de periculoase.
Dacă lipsa acordului dintre unitatea sanitară și sindicatele reprezentative semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de sistem sanitar, prevăzut de teza finală a art. 7 alin. (1) lit. b) din capitolul II din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017, constituie condiția suspensivă până la realizarea căreia dreptul la sporul pentru condiții deosebit de periculoase nu este efectiv.
Dacă, în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 7 alin. (1) lit. b) din capitolul II din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 și ale articolului unic lit. A pct. 9 din anexa nr. 2 la Regulamentul-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 153/2018, sporul pentru situația de risc epidemiologic poate fi acordat și în lipsa declarării, certificării sau constatării, după caz, a încetării situațiilor de risc epidemiologic și biologic prevăzute la art. 6 din Legea nr. 136/2020, dispuse de către structura care a dispus instituirea acestora, în raport cu dispozițiile art. 6 lit. d) și art. 61 din aceeași lege.
Dacă, în interpretarea dispozițiilor art. 7 alin. (1) lit. h) din capitolul II din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017, coroborat cu articolul unic lit. D din anexa nr. 8 la Regulamentul-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 153/2018, reclamanții sunt îndreptățiți la acordarea sporului prevăzut de norma precitată, în considerarea Ordinului ministrului sănătății publice nr. 1.996/2008?
Dacă, în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 20 din Legea-cadru nr. 153/2017, sporul pentru munca de noapte se poate cumula cu sporul de ture prevăzut de art. 1 alin. (1) din capitolul II din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017.”