Noutăţi legislative din 22 septembrie 2025

În M Of 860 din 19.09.2025 a fost publicată  Decizia ICCJ nr. 287 din 30 iunie 2025 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), ce respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Brașov — Secția civilă în Dosarul nr. 2.897/62/2023, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept:

Dacă, în interpretarea art. 685 coroborat cu art. 901 din Legea nr. 567/2004, printre beneficiarii pensiei de serviciu se regăsește și personalul conex din cadrul instanțelor și parchetelor.

 

În M Of 863 din 19.09.2025 a fost publicată Decizia ICCJ nr. 242 din 23 iunie 2025 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), admisă, ce stabilește că:

Majorarea salarială prevăzută de art. 8 din capitolul I lit. B al anexei nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 poate fi acordată și pentru perioada anterioară obținerii avizului favorabil al Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.

 

În M Of 864 din 22.09.2025 a fost publicată Decizia nr. 219 din 16 iunie 2025 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), ce respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul București — Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale în Dosarul nr. 22.667/3/2021, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele chestiuni de drept:

a. Dacă în anul 2021 salariul de încadrare și celelalte drepturi salariale ale unei persoane încadrate într-o funcție de execuție (consilier relații, gradul I, gradația 4) în cadrul Institutului Diplomatic Român se raportează la drepturile bănești și obligațiile prevăzute pentru membrii Corpului diplomatic și consular al României conform art. 36 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;

b. Dacă în anul 2021 salariul de încadrare și celelalte drepturi salariale ale unei persoane încadrate într-o funcție de execuție (consilier relații, gradul I, gradația 4) în cadrul Institutului Diplomatic Român sunt egale cu cele ale personalului similar din cadrul Agenției de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare (RoAid);

c. Dacă recalcularea salariului de bază și a celorlalte elemente ale sistemului de salarizare de care beneficiază personalul din cadrul autorităților și instituțiilor administrației publice ale căror bugete sunt prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, aferente lunii în care intră în vigoare Legea nr. 78/2018 privind exonerarea personalului plătit din fonduri publice de la plata unor sume reprezentând venituri de natură salarială, cu modificările și completările ulterioare (n.n. — luna martie 2018), prin eliminarea din cuantumul acestora a drepturilor constatate a fi acordate în mod necuvenit de către Curtea de Conturi sau alte structuri/instituții cu atribuții de control, poate fi efectuată și de alt ordonator de credite decât cel principal conform art. 3 alin. (2) din legea sus-amintită.

 

În M Of 865 din 22.09.2025 a fost publicată Decizia ICCJ nr. 273 din 30 iunie 2025 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), ce admite sesizarea formulată de Curtea de Apel București — Secția a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale, în Dosarul nr. 1.806/87/2023, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile.

În interpretarea și aplicarea art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea indemnizației sociale pentru pensionari, drepturile stabilite și plătite de sistemul public de pensii în baza Legii recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 și pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului — Lupeni — august 1977 nr. 341/2004, cu modificările și completările ulterioare, sunt incluse în calculul drepturilor însumate, la care se referă art. 3 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2009, avute în vedere la acordarea indemnizației sociale pentru pensionari.

 

În M Of 866 din 22.09.2025 a fost publicată Decizia nr. 5.990 din 11 decembrie 2024 a Înaltei Curți de Casație și Justiție — Secția de contencios administrativ și fiscal, ce decide:

Admite recursul declarat de recurenta-reclamantă A.A.C.A. împotriva Sentinței civile nr. 164 din 3 noiembrie 2023 a Curții de Apel B. — Secția contencios administrativ și fiscal.

Casează, în parte, sentința civilă recurată și, în rejudecare:

Admite acțiunea, astfel cum a fost precizată, formulată de reclamanta A.A.C.A., în contradictoriu cu pârâtul M.M.A.P.

Anulează prevederile art. 1, art. 2, art. 3, art. 4, art. 5 și art. 7 din Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 912/2022 privind aprobarea cotelor de recoltă pentru specia căprior (Capreolus capreolus) pentru perioada 1 mai 2022- 30 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 407 din 28 aprilie 2022.

Anulează anexa la Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 912/2022, intitulată „Centralizator privind cotele de recoltă aprobate pentru perioada 01.05.2022-30.04.2023, la specia căprior”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 407 bis din 28 aprilie 2022.

Scroll to Top