Noutăţi legislative din 8 iulie 2025

În M Of 636 din 7.07.2025 a fost publicată Decizia ICCJ nr. 146 din 5 mai 2025 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), ce respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Alba — Secția a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal și de insolvență în Dosarul nr. 5.391/107/2023, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:

Dacă reclamanții, angajați ai Casei Județene de Pensii Alba, desfășurând activitatea de evaluare a dosarelor de pensie în vederea recalculării pensiilor, raportat la Reforma R8 — Reforma sistemului public de pensii din PNRR, pot fi considerați personal încadrat într-o instituție publică și nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile și/sau fonduri externe rambursabile sau personal implicat în implementarea Mecanismului de redresare și reziliență, prevăzut de art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2020, raportat și la Hotărârea Guvernului nr. 234/2023, fiind astfel îndreptățiți să beneficieze de majorarea de până la 50%, calculată la salariul de bază, proporțional cu timpul efectiv alocat activităților în cadrul PNRR.

 

În M Of 637 din 7.07.2025 a fost publicată Decizia ICCJ nr. 152 din 5 mai 2025 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), ce respinge ca inadmisibilă sesizarea formulată de Tribunalul Dâmbovița — Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal în Dosarul nr. 17.280/3/2024, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:

Dacă teza finală a art. I alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative ar trebui interpretată în sensul că 1) nu se poate depăși fondul total de salarii pentru anul 2022 aferent personalului plătit din fonduri publice — fondul efectiv plătit la sfârșitul anului bugetar 2022 sau în sensul că: 2) nu se poate depăși valoarea nominală pentru anul 2022 stabilită potrivit anexelor la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, stabilită în anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017, corespunzător salariului de bază aferent funcției publice și gradației deținute.

 

În M Of 638 din 7.07.2025 au fost publicate:

  • Legea nr. 123/2025 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 112/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România;
  • Legea nr. 124/2025 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2024 privind instituirea unui cadru pentru securitatea cibernetică a rețelelor și sistemelor informatice din spațiul cibernetic național civil;
  • Decizia ICCJ nr. 225 din 16 iunie 2025 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), ce respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Alba Iulia — Secția I civilă în Dosarul nr. 3.804/97/2022, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:

Dacă prevederile art. 1 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările și completările ulterioare, art. 3 alin. (2) și art. 12 alin. (2) din Normele metodologice privind acordarea voucherelor de vacanță, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 215/2009, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordinului ministrului educației nr. 3.498/2022 privind stabilirea modalității de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ de stat, Ministerul Educației și alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anul 2022, se interpretează în sensul că voucherele de vacanță aferente anului 2022 cuvenite cadrelor didactice se acordă proporțional cu activitatea în muncă efectiv prestată în timpul anului sau integral, indiferent de perioada în care s-a prestat această muncă.

 

În M Of 639 din 8.07.2025 a fost publicată Decizia ICCJ nr. 157 din 5 mai 2025 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), ce respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată Tribunalul Galați – Secția I civilă în dosarul nr. 1873/121/2023, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:

Dacă personalul ce este încadrat în cadrul unei unităţi medico-sociale putea beneficia de stimulentul de risc prevăzut la art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ]ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgenţă, astfel cum a fost modificată, în condiţiile în care unitatea medico-socială a furnizat servicii sociale şi medicale fără să deţină licenţă de funcţionare şi certificat de acreditare.

Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea conexată formulată de Tribunalul Prahova – Secţia I civilă în dosarul nr. 4439/105/2022, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:

Dacă asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav pot beneficia de stimulentul de risc aferent perioadei 15.03.2020-15.05.2020, în baza dispoziţiilor art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgenţă.

Scroll to Top