Litigiu de muncă

Modul în care angajatorul a redactat decizia de modificare a contractului individual de muncă dă loc la interpretări incompatibile cu dispoziţiile art. 48 Codul muncii.

A dispune ca un salariat, consilier juridic, să îndeplinească şi atribuţiile secretarei, pe o perioadă neprecizată suficient de bine, are semnificaţia unei modificări unilaterale a contractului individual de muncă

 

Curtea de Apel Galaţi – Secţia Conflicte de Muncă şi Asigurări Sociale

Decizia  civilă nr. 662 din 14 septembrie 2023

 

 

Prin sentinţa civilă nr. … Tribunalul … a respins acţiunea formulată de reclamanta …, în contradictoriu cu pârâtul …

Pentru a pronunţa această hotărâre, instanţa de fond a reţinut următoarele:

Prin cererea înregistrată la această instanţă, sub nr. … în data de 13.10.2022, de petenta …, în contradictoriu cu …, s-a formulat contestație împotriva Deciziei nr. …/05.10.2022, emisă de …, comunicată la data de 05.10.2022, prin care s-a dispus modificarea unilaterală a contractului individual de muncă, respectiv a atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu.

A solicitat anularea parţială a deciziei de modificare unilaterală a contractului individual de muncă, respectiv a art.1 din decizia nr…./05.10.2022 şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

În fapt, a arătat că este încadrată în funcţia de consilier IA, la Biroul juridic, Resurse Umane, Secretariat şi Petiţii, din cadrul …, cu atribuţii de serviciu exclusiv pentru activitatea de resurse umane, în baza contractului individual de muncă nr. …

Potrivit menţiunilor din contractul individual de muncă nr. …/27.05.2021, atribuţiile postului pe care a fost încadrată în luna mai 2021, în urma susţinerii unui concurs, sunt cele prevăzute limitativ în anexa acestuia, respectiv în fişa postului.

A mai arătat că, la secţiunea „D. descrierea activităţilor corespunzătoare postului”, din cuprinsul fişei postului, sunt enumerate două categorii de atribuţii distincte: cele cu caracter general şi cele cu caracter specific. Cele cu caracter specific sunt enumerate în mod limitativ şi expres, descriind în mod explicit care sunt activităţile pe care trebuie să le ducă la îndeplinire în domeniul resurselor umane. Cele cu caracter general conţin o menţiune, în ultimul alineat, care delimitează, în mod determinabil şi expres, faptul că este obligată a îndeplini orice atribuţii date de şeful ierarhic superior „în domeniul specific de activitate”.

„Domeniul specific de activitate” este definit în mod explicit în cuprinsul Anexei 2 la Ordinul directorului general al ANCPI nr. …, privind aprobarea organigramei oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară, a Centrului Naţional de Cartografie, precum şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare ale acestora, din 11.11.2016.

Art.32 din Ordinul directorului general al ANCPI nr. …, stipulează activitatea care se desfăşoară în cadrul Biroului Juridic, Resurse Umane, Secretariat şi Petiţii, în fiecare dintre domeniile specifice, domeniul resurselor umane (prevăzut la pct.2), fiind expres delimitat de domeniul activităţii de soluţionare a petiţiilor şi de secretariat (prevăzut la pct.3).

Potrivit normativului specific, respectiv a art.32 din Ordinul directorului general al ANCPI nr. …, atribuţiile desemnate prin dispoziţia şefului ierarhic superior, sunt delimitate, de cele prevăzute la pct.2, în domeniul resurselor umane.

Orice dispoziţii ce exced „domeniului specific de activitate”, ies din sfera noţiunii de dispoziţii legale ale şefului ierarhic, deoarece încalcă normele imperative de drept special.

A semnat, cu obiecţiuni, dovada comunicării deciziei nr. …/05.10.2022, formulând şi o contestaţie scrisă, înregistrată sub nr. …/05.10.2022.

În plus, faţă de motivele de nelegalitate menţionate, a precizat că potrivit dispoziţiilor art.41 din Codul muncii, modificarea elementelor esenţiale ale contractului individual de muncă, nu se poate realiză prin dispoziţia unilaterală a angajatorului:

„Art. 41 – (1) Contractul individual de muncă poate fi modificat numai prin acordul părţilor.

(2) Cu titlu de excepţie, modificarea unilaterală a contractului individual de muncă este posibilă numai în cazurile şi în condiţiile prevăzute de prezentul cod.

(3) Modificarea contractului individual de muncă se referă la oricare dintre următoarele elemente:

a) durata contractului;

b) locul muncii;

c) felul muncii;

d) condiţiile de muncă;

e) salariul;

f) timpul de muncă şi timpul de odihnă.”

Mai mult, legiuitorul limitează chiar şi situaţiile excepţionale, în care se poate dispune modificarea unilaterală a contractului individual de muncă, conform art.48 din Codul Muncii:

„Art. 48 – Angajatorul poate modifica temporar locul şi felul muncii, fără consimţământul salariatului, şi în cazul unor situaţii de forţă majoră, cu titlu de sancţiune disciplinară sau ca măsură de protecţie a salariatului, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de prezentul cod.”

După angajare a aflat de la unii colegi, că dna. … are în fişa postului, ca obligaţie de serviciu expresă, activitatea de secretariat, pe perioada cât doamna … se află în concediu de odihnă.

Prin decizia contestată, nu numai că i s-au modificat atribuţiile şi obligaţiile postului (strict în domeniul resurselor umane), ci este desemnată prim înlocuitor, deşi acesta există deja.

Mai mult, înlocuitorul legal ocupă poziţia 3 în ierarhia menţionată în decizia nr. …/05.10.2022.

Cu privire la motivele personale, a arătat că este singurul angajat cu atribuţii specifice domeniului resurselor umane, din cadrul …, fapt pentru care are de îndeplinit foarte multe sarcini de serviciu, foarte complexe, cu termene scadente, care nu pot fi depăşite fără consecinţe legale.

Chiar şi în aceste condiţii, în situaţii anterioare, a făcut eforturi de a îndeplini ordinele verbale ale şefului ierarhic, fiind obligată de acesta (prin ridicarea tonului şi ţipete, pentru intimidare si descurajare) să desfăşoare activitate de secretariat, deși întotdeauna și-a exprimat dezacordul pentru aceste sarcini.

Efortul nu a fost însă apreciat, directorul continuând să abuzeze de buna credinţă şi dorinţa de a face lucrurile să funcţioneze bine în oficiu, deși uneori s-a văzut clar că este depăşită de sarcini şi atribuţii.

Preluarea unor sarcini suplimentare, dincolo de motivele de nelegalitate menţionate, sunt de natură a produce consecinţe nedorite în activitatea sa. Totodată, aceste obligaţii au fost impuse fără o analiză de management a activităţii la nivelul instituţiei, lipsă dublată şi de inflexibilitatea şi înţelegerea de care trebuie să dea dovadă conducerea unei instituţii, în situaţia în care impune executarea unor sarcini suplimentare şi împovărătoare.

A arătat că, potrivit Clasificării Ocupaţiilor din România, ocupațiile pe care le are ea si secretara instituţiei sunt total diferite: … – consilier instituţii publice (cod COR 111204) şi … – referent (cod COR 331309) și pentru aceste motive a solicitat anularea deciziei ca fiind emisă cu încălcarea dispoziţiilor legale.

Pârâta … a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea acţiunii formulată de reclamantă ca netemeinică şi nelegală.

Prin cererea de chemare în judecată, reclamanta a solicitat anularea parţială a deciziei nr. …/05.10.2022 emisă de directorul …, motivând că aceasta este de natură a duce la modificarea unilaterală a contractului individual de muncă, respectiv a atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu.

Cu privire la motivele invocate de reclamantă, a arătat că decizia nr. …/05.10.2022 este emisă, conform atribuţiilor legale ale directorului …, pentru preluarea de către reclamantă a unor atribuţii suplimentare cu caracter temporar, în cadrul aceluiaşi compartiment/birou în care îşi desfăşoară activitatea, având în vedere necesitatea asigurării bunei funcţionări a instituţiei, în situaţiile excepţionale generate de lipsa înlocuitorilor pentru titularii posturilor unice, pe perioada concediilor.

Una din atribuţiile generale din fişa postului de director al …, este că acesta „verifică şi dispune măsurile necesare bunei desfăşurări a activităţii în cadrul oficiului teritorial coordonat.”

Conform art.9 al (1) din Anexa 2 la ODG 1445/2016 privind aprobarea organigramei oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară, a Centrului Naţional de Cartografie, precum şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare ale acestora, „Directorul oficiului teritorial îndeplineşte următoarele atribuţii: a) conduce, organizează, coordonează şi controlează activitatea oficiului teritorial”, iar conform art.9 al. (2), „în exercitarea atribuţiilor sale, directorul oficiului teritorial emite decizii.”

Conform art. 28 al. (1) din Anexa 2 la ODG 1445/2016, „Directorul oficiului teritorial poate stabili prin decizie, la propunerea şefilor compartimentelor funcţionale: a) atribuţii suplimentare pentru salariaţii oficiului teritorial, în completarea fişei postului”, dar şi „c) alte măsuri privind activitatea compartimentelor”.

De asemenea, Codul muncii stabileşte la art. 40 alin 1 că angajatorul are, în principal, următoarele drepturi: „a) să stabilească organizarea şi funcţionarea unităţii;”

Regulamentul intern al OCPI prevede la art. 9 „Salariaţii O.C.P.I. … au următoarele obligaţii: să realizeze sarcinile de serviciu ce decurg din fişa postului şi din programele de activitate, precum şi dispoziţiile legale ale şefilor ierarhici”, iar la art. 59 alin. (1) „Salariaţii sunt obligaţi să-şi îndeplinească în totalitate şi calitativ sarcinile de serviciu înscrise în fişa postului, precum şi dispoziţiile legale ale şefilor ierarhici”.

În Regulamentul intern este prevăzută atât obligaţia îndeplinirii sarcinilor prevăzute în mod obişnuit în fişa postului, precum şi în mod suplimentar, dispoziţiile legale ale şefilor ierarhici.

În fişa postului doamnei …, una din atribuţiile generale prevăzute la secţiunea D pct.1 este „îndeplinirea oricăror altor atribuţii date de şeful ierarhic superior în domeniul specific de activitate”.

A menţionat că reclamanta …, fiind angajata … în postul de consilier în cadrul Biroului Juridic, Resurse Umane, Secretariat şi Petiţii (BJRUSP), a primit sarcini suplimentare de înlocuitor la secretariat, în mod temporar pe perioada absenţei titularului, în domeniul specific de activitate al aceluiaşi compartiment/birou în care îşi desfăşoară activitatea, în condiţiile în care şi alți angajaţi, printre care şi consilierul juridic din cadrul BJRUSP, au primit sarcini suplimentare faţă de cele specifice.

Datorită activităţii restrânse în domeniile juridic şi de resurse umane, în cadrul oficiilor teritoriale nu există compartimente separate pentru aceste domenii de activitate, activităţile specifice desfăşurându-se în cadrul aceluiaşi Birou (BJRUSP) care reprezintă un compartiment unic, în subordinea directă a directorului …  În schema de personal a BJRUSP din cadrul … nici nu există un post de „consilier resurse umane”, ci doar un post de „consilier” căruia i-au fost atribuite şi înscrise în fişa postului, imediat după angajare, sarcini de resurse umane.

În decizia nr. … reclamanta a fost definitivată pe post de „consilier gradul IA, gradaţia 4, la Biroul Juridic, Resurse Umane, Secretariat şi Petiţii”, denumirea postului din fişa postului este „consilier”, iar postul din statul de personal al … pentru compartimentul BJRUSP este de „consilier”, şi nu de „consilier resurse umane”.

Selecţia la concurs pentru ocuparea postului de consilier în cadrul BJRUSP a fost făcută pe criterii ce țineau cu precădere de asigurarea cerinţelor necesare îndeplinirii atribuţiilor de resurse umane, ținând cont că la acea dată aceste sarcini erau atribuite suplimentar, în mod excepţional şi provizoriu consilierului juridic, însă scopul nu era de a limita activitatea celui angajat doar la aceste atribuţii, având în vedere unicitatea posturilor la BJRUSP, şi în general numărul redus de angajaţi al … raportat la volumul mare de lucru pentru activităţile principale de cadastru şi carte funciară.

A mai arătat că în fişa postului invocată de reclamantă, asumată de aceasta prin semnătură, la secţiunea F „Criterii de evaluare”, angajatorul a prevăzut la pct.2 „Nivelul de implicare în îndeplinirea atribuţiilor – Implicarea în mod curent şi la solicitarea superiorilor ierarhici, în activităţi care depăşesc cadrul de responsabilitate definit conform fişei postului”, fapt ce demonstrează că angajatorul nu a exclus nicidecum posibilitatea atribuirii unor sarcini suplimentare, chiar dacă acestea nu au fost prevăzute iniţial în fişa postului. Mai mult, foloseşte drept criteriu important de evaluare implicarea în activităţi care exced fişei postului, atât în mod curent (prin implicare şi voluntariat), cât şi la solicitarea superiorilor ierarhici.

În cadrul BJRUSP posturile sunt unice şi din acest motiv pot interveni sincope în desfăşurarea activităţii instituţiei, însă directorul instituţiei în virtutea dispoziţiilor legale, trebuie să asigure continuitatea activităţii instituţiei.

În cadrul BJRUSP sunt trei posturi, pentru care sunt încadrate un număr total de trei persoane:

– Un referent … ce are atribuţii şi sarcini principale de secretariat (înscrise în fişa postului),

– Un consilier …, care are atribuite sarcini de resurse umane (înscrise în fişa postului) şi căruia i-au fost atribuite şi sarcini de înlocuitor ocazional pentru secretariat (prin dispoziţie scrisă şi decizie).

– Un consilier juridic …, care în afara atribuţiilor specifice competenţelor profesionale juridice (înscrise în fişa postului) are suplimentar şi sarcina de înlocuitor ocazional pentru sarcinile de resurse umane (exista decizie şi au fost înscrise în fişa postului), precum şi sarcini de înlocuitor ocazional pentru secretariat (prin decizie).

Suplimentar, datorită necesităţii asigurării continuităţii la secretariat în orice situaţie, având în vedere şi unicitatea posturilor de la BJRUSP, pentru a putea fi asigurată şi activitatea juridică şi de resurse umane în situaţiile ce impun urgenţe în aceste domenii, prin decizia nr. … a mai fost desemnat şi un al treilea înlocuitor, doamna …, consilier din cadrul Serviciului de Publicitate Imobiliară care are atribuţii principale de relaţii cu publicul în „front office” la registratură.

În fişa postului doamnei … erau deja înscrise sarcini de înlocuitor la secretariat, acestea urmând a fi menţinute în continuare conform noii decizii.

Astfel, decizia nr. … a stabilit suplimentar încă doi înlocuitori şi o succesiune a înlocuirilor din motive ce țin de asigurarea funcţionalităţii secretariatului instituţiei în orice situaţie.

Conducerea OCPI a ţinut cont şi de faptul că doamna … este singurul dintre cei trei înlocuitori care îşi desfăşoară de fapt activitatea de bază la alt compartiment (Serviciul Publicitate Imobiliară), în registratură, la relaţii cu publicul, unde afluxul mare al cetăţenilor care au nevoie de consiliere şi îndrumare la depunerea cererilor privind operaţiunile de carte funciară, face de cele mai multe ori imposibilă părăsirea acelui post de lucru, în special în prima parte a zilei.

A concluzionat că, alte sarcini suplimentare de secretariat faţă de cele principale, specifice postului, sunt trasate şi altor salariaţi, cu precizarea importantă că pentru toţi aceştia sarcinile sunt atribuite în vederea înlocuirii ocazionale a titularului, pentru un număr foarte mic de zile pe an, exclusiv în situaţia determinată de absenţa titularului de la post, având în vedere necesitatea asigurării continuităţii activităţilor principale de secretariat, vitale pentru orice instituţie, sarcinile suplimentare urmând a fi îndeplinite la secretariat de unul dintre aceştia, în ordinea stabilită prin decizie, însă şi în funcţie de disponibilitatea de moment, dictată de intensitatea fluxurilor de lucru, pentru a se putea asigura continuitatea activităţilor şi îndeplinirea în acelaşi timp a tuturor sarcinilor principale.

Fiecare dintre salariaţii desemnaţi ca înlocuitori sunt consilieri cu studii superioare (titularul postului la secretariat fiind încadrat ca „referent” cu studii medii), şi fiecare dintre aceştia îşi desfăşoară activitatea în posturi la rândul lor unice.

Decizia nr. … emisă de directorul … nu a fost în măsură a modifica unilateral contractul individual de muncă, întrucât nu duce la o permanentizare a obligaţiei de îndeplinire a atribuțiilor de secretariat şi nici nu a modificat elementele principale ale contractului individual de muncă, așa cum sunt prevăzute la art.41 din Codul muncii.

Codul muncii stabileşte la art. 40 alin. 1 că angajatorul are, în principal, următoarele drepturi: a) să stabilească organizarea şi funcţionarea unităţii; în acest context a fost emisă decizia nr. … prin care directorul … desemna 3 persoane (două din cadrul BJRUSP şi una din cadrul Serviciului Publicitate Imobiliară) să îndeplinească şi atribuţiile specifice postului de secretariat pe perioada cât secretara lipsește de la serviciu (concediu de odihnă, concedii medicale sau alte situaţii legale).

Decizia nr. …/05.10.2022 nu era de natură a duce la o permanentizare a obligaţiei de îndeplinire a atribuțiilor de secretariat întrucât ea este dată doar pentru o situaţie cu caracter excepţional şi anume pentru perioada în care secretara lipseşte din instituţie (concediu de odihnă, concediu medical sau alte cauze legale).

Caracterul temporar a rezultat din chiar textul deciziei „în perioada în care secretara lipseşte de la serviciu”, ea neducând la o permanentizare a atribuţiilor de secretariat în sarcina reclamantei …, astfel că nu a fost o modificare unilaterală a Contractului individual de muncă.   A menţionat că în contractul colectiv de muncă este prevăzută obligaţia angajatorului la art.65 lit. o) „să aducă la cunoştinţa salariaţilor, în timp util, atribuţiile şi sarcinile de serviciu ce revin fiecăruia şi normele de muncă stabilite după cum acestea pot fi modificate de către angajator, inclusiv fişa postului, precum şi criteriile de evaluare a activităţii salariatului aplicabile la nivelul angajatorului”.

Nu toate completările şi modificările în fişa postului constituie modificări ale contractului individual de muncă, ci numai modificările esenţiale, ce privesc elementele principale ale contractului individual de muncă, așa cum sunt prevăzute la art. 41 din Codul muncii, caz în care contractul individual de muncă se modifică printr-un act adiţional.

Atâta vreme cât noile sarcini atribuite prin decizie, după angajare, sunt în cadrul aceluiaşi compartiment şi nu exced cadrului general de desfăşurare a activităţii şi domeniului de activitate al compartimentului, sunt conforme cu pregătirea şi abilităţile angajatului, nu necesită o calificare profesională suplimentară sau diferită şi nu schimbă în esenţă felul muncii, urmează ca noile atribuţii/sarcini prevăzute în decizie să fie preluate în fişa postului, care trebuie asumată de angajat prin semnătura, sau care poate face obiectul unei contestaţii.

Referitor la motivele personale invocate de reclamantă în demersul de contestare a Deciziei nr. … emisă de directorul OCPI …, a arătat că încă de la angajare, a discutat cu doamna … şi a căzut de comun acord că va fi necesară şi îndeplinirea pentru scurte perioade de timp a acestor sarcini, ca înlocuitor al titularului la secretariat, având în vedere că înlocuitorul deja desemnat era de cele mai multe ori indispensabil în activitatea de relaţii cu publicul la registratură.

Imediat după angajare, a existat chiar şi o perioadă de instruire, în care zilnic, vreme de o oră, dimineaţa, doamna …, dând dovada de iniţiativă şi voluntariat, a fost prezentă în secretariat unde a exersat operaţiunile şi a preluat informaţii despre procedurile de îndeplinit, direct de la titularul postului, doamna …, iar ulterior, chiar a desfăşurat în mod normal activitatea de secretariat ca înlocuitor, fără a exista probleme, doar în baza dispoziţiei verbale.

Şi până la emiterea deciziei nr. … cu tripla numire a înlocuitorilor, practica de lucru impusă de necesităţile de moment ale activităţii …, agreată de către toți angajaţii implicaţi, a fost ca, în baza dispoziţiei verbale a directorului, în cazul lipsei secretarului titular, în cuprinsul aceleiaşi zile să fie prezente în secretariat, ca înlocuitori, aceleaşi trei persoane numite ulterior prin decizia nr. …, în mod succesiv, în funcţie de situaţie.

Anterior emiterii Deciziei nr. …/05.10.2022, a fost comunicată reclamantei dispoziţia scrisă nr. …/24.08.2022, privind îndeplinirea sarcinilor de înlocuitor la secretariat pentru o perioadă limitată, în vederea asigurării funcţionării instituţiei.

Având în vedere prevederile clare, punctuale ale dispoziţiei …/24.08.2022, aceasta putea fi asimilată şi cu o completare a fişei postului.

A precizat că, imediat după emiterea dispoziţiei şi declaraţia verbală de refuz al îndeplinirii acesteia, doamna … a intrat în concediu medical.

Refuzul de a îndeplini dispoziţia verbală, apoi pe cea scrisă şi ulterior, chiar refuzul de a respecta decizia nr…./05.10.2022 prin care se desemnau înlocuitorii, a survenit în mod neaşteptat din partea doamnei …, care până acum, în scurta perioadă de un an şi cinci luni de când este angajată la …, a îndeplinit corect toate sarcinile atribuite, inclusiv pe cele de înlocuitor la secretariat.

A considerat că decizia nr. …/05.10.2022 este temeinică şi legală, nu este de natură a modifica unilateral contractul individual de muncă şi constituie o măsură strict necesară asigurării bunei desfăşurări a activităţii în cadrul … şi solicită respingerea acţiunii ca nefondată.

Reclamanta … a formulat răspuns la întâmpinare și note, prin care a reiterat apărările din cerere, iar în ceea ce priveşte susţinerea referitoare la modificarea temporară a atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu, a arătat că orice modificare care nu presupune o delimitare concretă în timp, reprezintă o modificare permanentă, iar în speţă, art. 1 din Decizia nr. …/05.10.2022 emisă de … … menţionează: „Se desemnează doamna … – consilier în cadrul Biroului juridic, Resurse Umane, Secretariat şi Petiţii, să îndeplinească atribuţiile de secretariat pe perioada cât secretara instituţiei … lipseşte din instituţie”.

A arătat că modalitatea în care a fost formulată această modificare, ce presupune practic preluarea tuturor atribuţiilor şi sarcinilor de serviciu ale altei persoane, se realizează pe o perioadă nelimitată în timp.

Mai mult, perioada concediului de odihnă nu reprezintă o situaţie excepţională sau o situaţie de forţă majoră, ci o situaţie comună, ce se repetă în mod obişnuit şi prevăzut/organizat.

Referitor la atribuţiile din fişa postului de director al …, la care se face trimitere pentru susţinerea legalităţii modificărilor unilaterale ale atribuţiilor de serviciu din fişa postului de director al …, a considerat că trebuie să se supună limitelor şi dispoziţiilor legale, astfel că nu pot deroga sau stabili prerogative ce încalcă dispoziţiile Codului muncii şi ale legilor din domeniul specific activităţii …

Analizând actele şi lucrările dosarului, Tribunalul  a reţinut următoarele:

Reclamanta, …, a solicitat în contradictoriu cu …, anularea Deciziei nr …/05.10.2022, emisă de …, comunicată la data de 05.10.2022, prin care s-a dispus modificarea unilaterală a contractului individual de muncă respectiv a atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

Decizia contestată nr. …/05.10.2022 a fost emisă, conform atribuţiilor legale ale directorului …, pentru preluarea de către reclamanta a unor atribuţii suplimentare cu caracter temporar, în cadrul aceluiaşi compartiment/birou în care îşi desfăşoară activitatea petenta, având în vedere necesitatea asigurării bunei funcţionări a instituţiei, în situaţiile excepţionale generate de lipsa înlocuitorilor pentru titularii posturilor unice, pe perioada concediilor.

Potrivit art.9 al (1) din Anexa 2 la ODG 1445/2016 privind aprobarea organigramei oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară, a Centrului Naţional de Cartografie, precum şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare ale acestora, „Directorul oficiului teritorial îndeplineşte următoarele atribuţii: a) conduce, organizează, coordonează şi controlează activitatea oficiului teritorial;”, iar conform art.9 al (2), „în exercitarea atribuţiilor sale, directorul oficiului teritorial emite decizii.”

Conform art. 28 al (1) din Anexa 2 la ODG 1445/2016, „Directorul oficiului teritorial poate stabili prin decizie, la propunerea şefilor compartimentelor funcţionale: a) atribuţii suplimentare pentru salariaţii oficiului teritorial, în completarea fişei postului;”, dar şi „c) alte măsuri privind activitatea compartimentelor.”

Codul muncii stabileşte la art. 40 alin. 1 că angajatorul are, în principal, următoarele drepturi: „a) să stabilească organizarea şi funcţionarea unităţii;”

Potrivit Regulamentului intern al OCPI „Salariaţii O.C.P.I. … au următoarele obligaţii: să realizeze sarcinile de serviciu ce decurg din fişa postului şi din programele de activitate, precum şi dispoziţiile legale ale şefilor ierarhici, iar la art. 59. (1) „Salariaţii sunt obligaţi să-şi îndeplinească în totalitate şi calitativ sarcinile de serviciu înscrise în fişa postului, precum şi dispoziţiile legale ale şefilor ierarhici.”

În decizia nr. …, reclamanta a fost definitivată pe post de „consilier gradul IA, gradaţia 4, la Biroul Juridic, Resurse Umane, Secretariat şi Petiţii”, denumirea postului din fişa postului este „consilier”, iar postul din statul de personal al OCPI pentru compartimentul BJRUSP este de „consilier”, şi nu de „consilier resurse umane”. (decizia …, fişa postului şi un extras din statul de personal).

Pârâtul a susţinut că, în cadrul Biroului Juridic, Resurse Umane, Secretariat şi Petiţii sunt trei posturi, pentru care sunt încadrate un număr total de trei persoane: referent … ce are atribuţii şi sarcini principale de secretariat (înscrise în fişa postului), consilier …, care are atribuite sarcini de resurse umane (înscrise în fişa postului) şi căruia i-au fost atribuite şi sarcini de înlocuitor ocazional pentru secretariat (prin dispoziţie scrisă şi decizie), consilier juridic …, care în afara atribuţiilor specifice competenţelor profesionale juridice (înscrise în fişa postului) are suplimentar şi sarcina de înlocuitor ocazional pentru sarcinile de resurse umane (exista decizie şi au fost înscrise în fişa postului), precum şi sarcini de înlocuitor ocazional pentru secretariat (prin decizie).

Decizia nr. …/05.10.2022 a stabilit suplimentar încă doi înlocuitori şi o succesiune a înlocuirilor din motive ce țin de asigurarea funcţionalităţii secretariatului instituţiei în orice situaţie.

Sarcinile suplimentare de secretariat faţă de cele principale, specifice postului, sunt trasate şi altor salariaţi, cu precizarea că pentru toţi aceştia, sarcinile sunt atribuite în vederea înlocuirii ocazionale a titularului, pentru un număr foarte mic de zile pe an, exclusiv în situaţia determinată de absenţa titularului de la post, având în vedere necesitatea asigurării continuităţii activităţilor principale de secretariat, vitale pentru orice instituţie, sarcinile suplimentare urmând a fi îndeplinite la secretariat de unul dintre aceştia, în ordinea stabilită prin decizie, însă şi în funcţie de disponibilitatea de moment, dictată de intensitatea fluxurilor de lucru, pentru a se putea asigura continuitatea activităţilor şi îndeplinirea în acelaşi timp a tuturor sarcinilor principale.

Fiecare dintre salariaţii desemnaţi ca înlocuitori sunt consilieri cu studii superioare (titularul postului la secretariat fiind încadrat ca „referent” cu studii medii), şi fiecare dintre aceştia îşi desfăşoară activitatea în posturi, la rândul lor, unice.

Tribunalul a reţinut că Decizia nr. …/05.10.2022 emisă de directorul OCPI … modifică contractul individual de muncă, întrucât nu este de natură a duce la o permanentizare a obligaţiei de îndeplinire a atribuțiilor de secretariat şi nici nu modifică elementele principale ale contractului individual de muncă, așa cum sunt prevăzute la art. 41 din Codul muncii.

Astfel, s-a reţinut că prin decizia nr. …/05.10.2022 directorul OCPI … a desemnat 3 persoane (două din cadrul BJRUSP şi una din cadrul Serviciului Publicitate Imobiliară) să îndeplinească şi atribuţiile specifice postului de secretariat pe perioada cât titularul postului lipseşte de la serviciu (concediu de odihnă, concedii medicale sau alte situaţii legale).

Caracterul temporar al măsurilor dispuse prin decizia contestată rezultă din chiar conţinutul deciziei, ceea ce demonstrează că atribuţiile de secretariat stabilite în sarcina reclamantei …, sunt ocazionale şi temporare, astfel că nu este o modificare unilaterală a Contractului individual de muncă.

A reţinut şi că noile sarcini atribuite prin decizie, sunt în cadrul aceluiaşi compartiment şi nu exced cadrului general de desfăşurare a activităţii şi domeniului de activitate al compartimentului, sunt conforme cu pregătirea şi abilităţile angajatului, nu necesită o calificare profesională suplimentară sau diferită şi nu schimbă în esenţă felul muncii.

Prin simpla completare a fişei postului, nu se schimbă durata contractului, locul muncii (este acelaşi compartiment), felul muncii şi nici condiţiile de muncă (aceeaşi muncă de birou, gestionare/redactare/editare documente utilizând tehnologii IT, operare PC şi sisteme informatice utilitare şi tehnologii de comunicaţii, cu abilităţi de comunicare la telefon şi email), salariul sau timpul de muncă şi odihnă, iar în plus decizia …/05.10.2022 nu este de natură a duce la o permanentizare a obligaţiei de îndeplinire a atribuţiilor de secretariat, sarcina de înlocuitor la secretariat fiind una temporară, un număr foarte mic de zile din an, pentru perioada absenţei titularului.

Față de aceste motive, Tribunalul a considerat că decizia nr. 116/05.10.2022 este temeinică şi legală, nu este de natură a modifica unilateral contractul individual de muncă şi constituie o măsură strict necesară asigurării bunei desfăşurări a activităţii în cadrul petentei OCPI … şi va respinge acţiunea ca nefondată.

Împotriva acestei sentinţe a declarat apel reclamanta … criticând sentința civilă nr. … pronunțată de Tribunalul … ca fiind netemeienică și nelegală.

A solicitat admiterea apelului, schimbarea în tot a hotărârii instanței de fond, în sensul admiterii contestației formulate împotriva deciziei nr. …/5.10.2022 emisă de OCPI …, anularea parțială a deciziei de modificare unilaterală a contractului individual de muncă al reclamantei, respectiv art.1 din decizia nr. …/5.10.2022 și obligarea intimatei-pârâte la plata cheltuielilor de judecată în fond și apel.

În motivarea apelului, apelanta-reclamantă a invocat următoarele:

A invocat dispozițiile art.41 din Codul Muncii, dispoziții care definesc în mod expres ceea ce legiuitorul înțelege prin modificarea elementelor esențiale ale contractului individual de muncă, prevederi care limitează dreptul angajatorului de a modifica aceste elemente, prin raportare la clauzele contractului individual de muncă și a obligațiilor/a atribuțiilor din fișa postului. Consideră apelanta că instanța nu poate analiza atribuțiile legale ale directorului OCPI în sens larg și general, ci trebuia să le analizeze strict în limitele prevăzute de art.41 Codul Muncii, orice dispoziţii suplimentare ori obligații ce exced fișei postului echivalează cu modificarea elementului felul muncii.

Există o contradicție între constatările Tribunalului …, care a condus la o greșită aplicare a dispozițiilor legale. Din moment ce se reține că decizia nr…./2022 modifică Contractul individual de muncă, apare ca lipsită de bază legală constatarea că aceeași decizie nu modifică elementele principale ale contractului individual de muncă. Această constatare a instanței este eronată, măsurile dispuse nefiind nici ocazionale, nici temporare, ci definitive pe toată  durata derulării raporturilor de muncă între reclamantă și OCPI. Modalitatea  în care este formulată această modificare presupune practic preluarea tuturor atribuțiilor și sarcinilor de serviciu ale altei persoane și se realizează pe o perioadă nelimitată. Activitatea de secretariat presupune desfășurarea activității într-un alt birou, iar cel care îndeplinește atribuțiile de secretariat va exercita exclusiv aceste atribuții, fără a mai putea să și le exercite pe ale sale, motiv pentru care va înregistra întârzieri și restanțe în soluționarea lucrărilor repartizate.

În drept a invocat dispozițiile art.41 și art.48 din Codul Muncii.

OCPI … a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea apelului ca nefondat.

A precizat următoarele:

Directorul Oficiului Teritorial conduce întreaga activitate a oficiului, organizează și coordonează activitatea oficiului teritorial. Directorul OCPI … a emis decizia nr. …/5.10.2022, decizie întocmită, dar și avizată pentru legalitate de consilierul juridic al instituției prin care     s-a stabilit că activitatea de secretariat a oficiului să fie asigurată, în perioada în care titulara de post lipsește din instituție, de către trei angajați.

La  art.31 alin.1 și 2 din anexa 2 a Ordinului …/2016 legiuitorul a prevăzut ca în cadrul oficiului teritorial activitatea juridică, cea de resurse umane şi secretariat să fie organizată împreună. Rezultă că „domeniul specific de activitate” nu este o noțiune limitativă, ci are un înțeles larg în contextul general al instituției în care își desfășoară activitatea. Domeniul specific de activitate nu are un conținut standard, așa cum susține apelanta. Susținerea apelantei, că orice dispoziții ce exced domeniului specific de activitate ies din sfera noțiunii de dispoziții legale ale șefului ierarhic, este aberantă. Orice șef se presupune că trebuie să aibă o viziune mai amplă asupra activității generale a instituției. Dispozițiile șefului ierarhic se presupune că ies din sfera particularului, specifică fiecărui loc de muncă, spre sfera generală.

Prin decizia …/5 octombrie 2022, cu prioritate au fost desemnaţi înlocuitori ai secretarei … ceilalți salariați din cadrul aceluiași compartiment, rezultând astfel, că decizia este corelată cu prevederilor legale sus menționate. Doar pentru situația în care niciunul dintre cei trei salariați ai biroului juridic, resurse umane,  secretariat și petiții nu ar fi în instituție, a fost desemnat și un alt înlocuitor dintr-un alt compartiment … din cadrul serviciului publicitate imobiliară, ceea ce răspunde din nou cerințelor de legalitate.

Angajatorul nu poate modifica definitiv felul muncii decât cu acordul salariatului, însă încredințarea de către angajator în sarcina salariatului a unor atribuții suplimentare care se încadrează în specialitatea și pregătirea acestuia nu constituie modificarea felului muncii. Art.40 alin.1 dă dreptul angajatorului să stabilească organizarea și funcționarea instituției, atribuțiile corespunzătoare fiecărui salariat, în condițiile legii, de a dispune cu caracter obligatoriu pentru salariat, de a exercita controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu.

Pe parcursul anului 2022, secretara a lipsit puțin timp din instituție, exclusiv pentru a efectua concediul restant din anii 2020-2021, a efectuat concediul de odihnă fracționat, în general, pentru perioade scurte de timp, iar din acele 30 de zile de concediu a fost înlocuită de către apelanta … doar într-un număr de 20 de zile și, în acele zile, doar pentru câteva ore, nu în totalitate pe parcursul zilei de lucru, prin rotație cu ceilalți doi înlocuitori desemnați în decizie.

Apelanta a mai motivat că are de îndeplinit multe sarcini foarte complexe cu termene scadente. Niciodată încărcătura postului ocupat de reclamantă nu a fost de natură să depășească volumul maxim de muncă al unui salariat OCPI. Ține de abilitatea fiecărui salariat de a-și gestiona activitatea pentru a îndeplini la timp toate sarcinile. Nu a probat în instanță că se confruntă în mod curent cu un volum de activitate care să facă imposibilă îndeplinirea unor sarcini temporare. Este cert că activitatea de secretariat nu este simplă și nici nu poate fi minimizată, dar nici nu reclamă un volum de activitate imposibil de gestionat de către un salariat eficient.

Examinând actele și lucrările dosarului, sentința apelată, prin prisma motivelor de apel invocate și cu aplicarea dispozițiilor legale incidente în cauză, Curtea reține următoarele:

Prin contestația  formulată, contestatoarea … a contestat decizia nr. …/5.10.2022 prin care a fost desemnată contestatoarea, consilier în cadrul Biroului juridic, resurse umane, secretariat și petiții, să îndeplinească atribuțiile de secretariat pe perioada cât secretara instituției … lipsește din instituție. De asemenea, la articolul 2 s-a semnat doamna …, consilier juridic în cadrul aceluiași birou, ca înlocuitor al doamnei …, în ceea ce privește atribuțiile de secretariat pe perioada în care aceasta lipsește din instituție. Iar la articolul 3 s-a desemnat doamna …, consilier în cadrul serviciului publicitate imobiliară, ca înlocuitor al doamnei …, în ceea ce privește atribuțiile de secretariat pe perioada în care aceasta lipsește din instituție.

Contestatoarea consideră că prin emiterea acestei decizii sunt încălcate dispozițiile art.41 din Codul Muncii, fiind, în esență, vorba despre o modificare a contractului individual de muncă.

Curtea reține că această decizie a fost emisă de directorul OCPI … fără a se indica un număr de zile maxime în care acest salariat înlocuiește un alt salariat. Nefiind indicată o limită de timp cu privire la înlocuirea altui salariat rezultă că perioada nu este determinabilă și această măsură poate să se prelungească în timp.

Intimata a susținut că acești trei salariați din decizia contestată, …, vor face prin rotație înlocuirea secretarei instituției. Această rotație însă nu rezultă din decizia nr…./05.10.2022. Principalul înlocuitor al secretarei este doamna …, respectiv contestatoarea din prezenta cauză. Doar în măsura în care lipsește și contestatoarea …, numita … îndeplinește funcția secretarei instituției. Nefiind delimitată în timp această înlocuire, nefiind stabilite mai exact atribuţiile şi modul de îndeplinire, Curtea constată că în prezenta cauză, într-adevăr, prin decizia nr. …/5.10.2022 este vorba despre o modificare a contractului individual de muncă. Angajatorul, printr-o dispoziție, a obligat un salariat al său să îndeplinească atribuții suplimentare fără, însă, a delimita un număr exact de zile pe an în care acest salariat trebuie să înlocuiască un alt salariat.

Din contractul individual de muncă, încheiat între OCPI … și contestatoarea …, rezultă că felul muncii contestatoarei este consilier gradul 1A gradația 4.

Din fișa postului rezultă că salariatul are obligația de a îndeplini orice alte atribuții date de șeful ierarhic superior în domeniul specific de activitate. Această clauză trecută la atribuții generale, ce trebuie respectată de salariat,  nu înseamnă că șeful ierarhic superior poate să o desemneze pe contestatoare cu orice fel de activitate, ci doar în domeniul specific postului în care a fost angajată. Este adevărat că salariatul are obligația să își execute atribuțiile din fișa postului anexă la Contractul individual de muncă, dar aceasta nu înseamnă că pe lângă funcția pe care o îndeplinește, șeful ierarhic îi poate atribui înlocuirea unui alt salariat în totalitate, adică printr-o măsură ce nu este delimitată în timp. Măsura dispusă prin decizia nr. …/5.10.2022 emisă de directorul OCPI … este în măsura a modifica unilateral Contractul individual de muncă pentru că modifică unul din elementele contractului, respectiv felul muncii.

De asemenea, prin faptul că nu a fost delimitată exact durata acestei măsuri, aceasta duce la concluzia că angajatorul a dispus o măsură excesivă, iar pe de altă parte, nici nu a respectat domeniul în care profesează contestatoarea. Tot din fișa postului reclamantei rezultă că aceasta îndeplinește și atribuțiile responsabilului de resurse umane când acesta lipsește din instituție.

Potrivit deciziei Curții Constituționale nr.637/2007, „contractul individual de muncă nu este un act de administrare unilateral al angajatorului, ci o convenție bilaterală, exprimând manifestarea acordului de voință al celor două părți ale raportului juridic de muncă, angajator și salariat. Astfel, interesul legitim legat de stabilitatea raporturilor de muncă impune ca modificarea contractului individual de muncă să se facă în aceleași condiții în care acesta a fost încheiat, respectiv prin acordul ambelor părți. Sunt și situații în care angajatorul poate dispune unilateral modificarea contractului individual de muncă sau chiar și încetarea raporturilor de muncă, dar aceste situații și motivele pentru care pot fi dispuse asemenea măsuri, motive legate sau nu de persoana salariatului, sunt riguros și limitativ prevăzute de legislația muncii”.

De asemenea, Decizia Curții Constituționale nr. 352/2008 prevede că „aceste texte de lege referitoare la modificarea unilaterală a contractului individual de muncă trebuie însă interpretate în coroborare cu prevederile art.17 alin.2 Codul muncii, în prezent art.17 alineatul 3, care stabilesc elementele obligatorii cu care angajatorul are datoria să îl informeze pe solicitantul unui loc de muncă, anterior încheierii contractului individual de muncă, precum și cu dispozițiile art. 17 alin. 3 Codul Muncii, în prezent art.17 alin. 4, care prevăd că respectivele elemente trebuie să se regăsească obligatoriu în însuși conținutul contractului respectiv. Așa fiind, modificarea unilaterală a unor elemente ale contractului individual de muncă de către angajator este posibilă doar în urma acordului inițial pe care salariatul l-a dat în momentul încheierii acestui contract.”

De asemenea, potrivit art.48 Codul Muncii „Angajatorul poate modifica temporar locul și felul muncii, fără consimțământul salariatului, și în cazul unor situații de forță majoră, cu titlul de sancțiune disciplinară sau ca măsură de protecție a salariatului în cazurile și în condițiile prevăzute de prezentul cod”.

Prin urmare, Curtea constată că angajatorul este obligat în baza acestor texte de lege să respecte Contractul individual de muncă în limitele stabilite expres de Codul Muncii. În cauză, nu este vorba despre o situație de forță majoră și nici de o măsură de protecție a salariatului sau o sancțiune disciplinară. Pentru o astfel de modificare a contractului individual de muncă, angajatorul era obligat să obțină acordul salariatului pentru schimbarea felului muncii.

Este o măsură importantă dispusă în legătură cu  salariatul, cu privire la felul muncii, astfel cum rezultă din modul în care este redactată decizia nr. …/2022. Preluarea de către reclamantă a unor atribuții suplimentare cu caracter temporar nu presupune înlocuirea completă a unui alt salariat pe un număr de zile nespecificat.

Curtea reține că decizia …/5.10.2022 emisă de directorul OCPI … nu este redactată de o manieră care să corespundă cerințelor stabilite de art. 41 și 48 Codul Muncii.

Faptul că dispozițiile art.31 alin.1 și 2 din anexa 2 Ordinul 1445/2006 legiferează ca activitatea juridică, împreună cu cea de resurse umane și secretariat, să fie organizate împreună, aceasta nu înseamnă că șeful ierarhic poate obliga un salariat să îndeplinească atribuții ce exced atribuțiilor pe care le are în fișa postului salariatul.

A mai susţinut intimata că orice șef se presupune că trebuie să aibă o viziune mai amplă asupra activității generale a instituției. Aspect real, dar aceasta nu înseamnă că această viziune mai amplă asupra activității generale a instituției are legătură cu delegarea activității de secretariat. Prin decizia nr. … au fost desemnate persoane ca înlocuitor ai secretarei …, dar aceste persoane au fost desemnate ca înlocuind pe secretară, nu toate trei împreună, ci separat, pe rând, în măsura în care lipsește o persoană se trece automat la cealaltă persoană. Prin urmare, susținerea că doar câteva ore a lucrat reclamanta, chiar dacă ar fi reală, Curtea analizează dispoziția …/5.10.2022, așa cum este ea redactată.

Încredințarea de către angajator în sarcina salariatului a unor atribuții suplimentare cu adevărat poate să nu modifice felul muncii, dar aceasta dacă decizia angajatorului îndeplinește anumite condiții. Decizia trebuie să fie foarte precisă, să fie delimitată în timp și să aibă o viziune realistă şi rezonabilă despre organizarea muncii salariatului. Nu poate fi permis ca angajatorul să delege o altă persoană pentru a-și înlocui în totalitate un salariat. Nu poate constitui o apărare faptul că secretara a lipsit puțin timp din instituție, exclusiv pentru a efectua concediu restant pentru că, așa cum a spus, Curtea analizează decizia …/2022, așa cum este ea redactată.

Pe de altă parte, faptul că secretara a lipsit 30 de zile de concediu și a fost înlocuită de salariata … doar un număr de 20 de zile (aşa cum consideră intimata), în niciun caz nu este o perioadă scurtă de timp și este o sarcină împovărătoare pentru un salariat.

În decizia nr. …/2022 nu apare această dispoziție, că dacă secretara lipsește, toți cei trei salariați vor înlocui această secretară pentru ca munca să fie corect și realist împărțită. Dimpotrivă, în decizie se menționează că primul salariat … consilier în cadrul Biroului juridic va îndeplini atribuțiile de secretariat pe perioada cât secretarea instituției … lipsește din instituție. La articolul 2 se desemnează doamna …, consilier juridic în cadrul Biroului juridic, ca înlocuitor al doamnei …, în ceea ce privește atribuțiile de secretariat. La articolul 3 se desemnează doamna …, consilier în cadrul serviciului de Publicitate Imobiliară, ca înlocuitor al doamnei …, în ceea ce privește atribuțiile de secretariat.

Se mai menționează că niciodată încărcătura postului ocupat de reclamantă nu a fost de natură să depășească volumul maxim de muncă al unui salariat OCPI. De asemenea, a susținut intimata că ține de abilitatea fiecărui salariat de a gestiona activitatea, pentru a îndeplini la timp toate sarcinile. Această apărare a angajatorului practic aruncă asupra salariatului acuzația de proastă gestionare a programului de lucru din partea salariatului. Curtea consideră că nu este o apărare acceptabilă și care ar putea fi analizată de instanță. A spune că salariatul nu este eficient în condițiile în care nu suntem într-o decizie de necorespundere profesională a salariatului nu poate fi analizat de instanță, dar instanța remarcă lipsa de echitate a angajatorului în formularea unor astfel de apărări. Nu poate fi acceptat a se cere salariatului a munci pentru două persoane.

Pe de altă parte, angajatorul recunoaște că activitatea de secretariat nu este simplă, dar că nu reclamă un volum de activitate imposibil de gestionat de către un salariat eficient. Altfel spus, angajatorul spune că salariata de față nu este eficientă și ar trebui să se descurce cu munca de secretariat. Trebuie pus însă la socoteală faptul că contestatoarea nu îndeplinește doar activitatea de secretariat, ci și pe aceea de consilier juridic în cadrul biroului juridic, resurse umane, secretariat și petiții.

Față de aceste considerente, Curtea apreciază că apelul declarat de reclamantă este întemeiat, astfel că îl va admite, va schimba în tot sentinţa civilă nr. … pronunţată de Tribunalul …, în sensul admiterii acţiunii şi anulării în parte a Deciziei …/05.10.2022, art.1, emisă de intimata OCPI.

În temeiul art.453 C.pr.civilă va obliga pe intimată la plata cheltuielilor de judecată către apelantă.

Autorul sintezei

Judecător Alina SAVIN

Scroll to Top