Este irelevant faptul că pensia de invaliditate a fost stabilită în baza Legii nr. 3/1977, în condiţiile în care pensia pentru limită de vârstă a fost stabilită în baza Legii nr. 263/2010.
Relevanţă are faptul că pentru prima oară condiţiile de vârstă, legea de pensionare şi stagiul complet de cotizare s-au aplicat după intrarea în vigoare a Legii nr. 263/2010, ca atare, contestatorului i se aplică şi prevederile art. 170 alin.3 din această lege, referitoare la indicele de corecţie.
Curtea de Apel Galaţi – Secţia Conflicte de Muncă şi Asigurări Sociale
Decizia civilă nr. 453 din 08 iunie 2023
Prin sentinţa civilă nr. … Tribunalul Galaţi a admis în parte cererea de chemare în judecată privind pe contestatorul …, în contradictoriu cu intimata Casa de Pensii, a anulat în parte decizia nr. … emisă la data de 13.04.2022 de Casa Judeţeană de Pensii …
A obligat Casa Judeţeană de Pensii … la calcularea drepturilor de pensie ale reclamantului …, începând cu data de 23.03.2022, prin raportare la indicele de corecţie prevăzut la art. 170 alin. 3 din Legea nr. 263/2010.
A obligat pârâta la plata către reclamant a diferenţelor băneşti astfel rezultate, începând cu data de 23.03.2022.
A respins, ca neîntemeiată, solicitarea de obligare a pârâtei la plata contravalorii cheltuielilor de judecată.
Pentru a pronunţa această hotărâre, instanţa de fond a reţinut următoarele:
Prin cererea formulată şi înregistrată sub nr. …, reclamantul … a solicitat în contradictoriu cu pârâta Casa Judeţeană de Pensii …, anularea deciziei nr. …/13.04.2022, obligarea la acordarea de corecție, obligarea la diferența de pensie de la data de 23.03.2022 şi până la achitarea efectivă, precum şi obligarea la plata cheltuielilor de judecată.
În fapt, reclamantul a fost pensionat pe motive de invaliditate la data de 01.04.1999. Ulterior, prin Decizia …/11.05.2002, a avut loc revizuirea pe baza actelor medicale şi a fost schimbat gradul de handicap, stabilindu-se o pensie socială de invaliditate, fără îndeplinirea condițiilor de vârstă standard şi stagiu complet de cotizare.
Prin Decizia …/13.04.2022, pârâtul a fost trecut la pensia de drept pentru condiții de vârstă standard de 61 de ani şi 4 luni, ca urmare a reducerii pentru 11 ani grupa a II de muncă, şi stagiul complet de cotizare de 35 de ani, reclamantul realizând un stagiu total de cotizare de 44 ani şi 11 luni.
Au fost calculate dreptul de pensie pentru un punctaj mediu anual de 1.49675 puncte.
A arătat că pârâta nu a acordat reclamantului şi indicele de corecție prevăzut de art.170 alin.3 din Legea nr. 263/2010, considerând că pârâta face o greșită interpretare şi aplicare a dispozițiilor menționate. Astfel s-a considerat că înscrierea inițială la pensie a fost dată pensionării de invaliditate.
A susţinut că, aşa cum a statuat Curtea Constituțională prin Decizia nr. 680/2012, pensionarea pe motive de invaliditate este una fără voia reclamantului, pensia de invaliditate, neînscriindu-se în categoria pensiilor de drept; Curtea Constituţională a decis prin Decizia nr. 670/2021, înscrierea inițială la pensie coincide cu data trecerii la pensia de drept pentru condiții de vârstă standard şi stagiu complet de cotizare.
În susţinerea cererii, s-a folosit de proba cu înscrisuri.
În drept , a invocat disp.art.194 şi următoarele NCPC, Legea nr. 263/2010.
Pârâta, Casa Teritorială de Pensii …, a formulat întâmpinare, prin care a solicitat respingerea cererii ca nefondată pentru următoarele:
Reclamantul a solicitat anularea deciziei nr. …/13.04.2022 şi emiterea unei noi decizii privind acordarea pensiei pentru limită de vârstă, cu acordarea indicelui de corecție prevăzut de art. 170 din Legea nr. 263/2010, obligarea la diferența de pensie de la data de 23.03.2022 şi până la achitarea efectivă şi la plata cheltuielilor de judecată.
Reclamantul a fost beneficiar al pensiei de invaliditate gradul I, stabilită în baza prevederilor Legii nr. 3/1997, începând cu data de 01.04.1999, drepturi stabilite prin decizia nr. …/09.07.1999.
La momentul acordării inițiale a drepturilor de pensie, s-a avut în vedere un stagiu de cotizare de 19 ani 0 luni şi 24 zile în condiții normale de muncă.
Începând cu 01.04.2002, pensia de invaliditate de gradul I devine pensie de invaliditate de gradul III, conform Deciziei nr. …/11.05.2002, iar începând cu data de 01.04.2009, prin Decizia nr.157304/03.07.2009 se schimbă gradul de invaliditate din III, în II. Prin Decizia …/21.06.2012, gradul al II-lea de invaliditate devine gradul al III-lea de invaliditate.
Fiind îndeplinite condițiile art. 82 din Legea nr. 263/2010, coroborat cu Legea nr. 215/2019, trecerea de la pensia de invaliditate de gradul III la pensia pentru limită de vârstă s-a făcut prin Decizia nr…./13.04.2022, drepturile fiind acordate începând cu data îndeplinirii condițiilor pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă, respectiv data de 23.03.2022.
La data îndeplinirii condițiilor pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă, pensia de invaliditate devine pensie pentru limită de vârstă, și se acordă din oficiu, cuantumul cel mai avantajos.
La trecerea de la pensia de invaliditate la pensia pentru limită de vârstă, reclamantul a făcut dovada realizării unui stagiu de cotizare de 44 ani, 11 luni şi 18 zile, după cum urmează:
– 20 ani, 8 luni şi 10 zile stagiu realizat în condiții normale de muncă;
– 11 ani, 0 luni şi 19 zile stagiu realizat în grupa a II- a de muncă;
– 10 ani, 4 luni şi 25 zile stagiu asimilat;
– 1 an, 11 luni şi 21 zile stagiu asimilat alte drepturi de asigurări sociale;
– 2 ani şi 9 luni spor aferent grupei a II-a de muncă.
Pentru întreaga perioadă de cotizare, reclamantul a realizat un nr. de 52.38613 puncte din care: 46.70141 puncte în condiții normale de muncă şi 2.38275 puncte pentru pensia suplimentară.
În raport cu prevederile Legii nr. 263/2010 la art.165, alin.(1) – la determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, se utilizează salariile brute sau nete, după caz, în conformitate cu modul de înscriere a acestora în carnetul de muncă, astfel:
a) salariile brute, până la data de 1 iulie 1977;
b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 până la data de 1 ianuarie 1991;
c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.
Alin. (2) La determinarea punctajelor lunare, pe lângă salariile prevăzute la alin. (1) se au în vedere și sporurile cu caracter permanent care, după data de 1 aprilie 1992, au făcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislației anterioare și care sunt înscrise în carnetul de muncă sau sunt dovedite cu adeverințe eliberate de unități, conform legislației în vigoare.”
Pentru stagiul de cotizare realizat anterior datei de 01.04.2001, la determinarea punctajelor lunare s-au utilizat, conform art. 165 din lege, salariile înscrise în carnetul de muncă, precum şi sporurile cu caracter permanent.
Prin decizia … din data de 13.04.2022, pe care reclamantul o contestă, nu s-a acordat indicele de corecție prevăzut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit Deciziei nr. 702/31.10.2019 a Curții Constituționale referitoare la indicele de corecție, întrucât reclamantul a fost beneficiar al pensiei de invaliditate stabilită conform prevederilor Legii nr. 3/1997 şi nu există temei legal pentru a putea fi aplicat.
Decizia CCR are în vedere aplicarea indicelui de corecție prevăzut la art. 170 din Legea nr.263/2010 în cazul persoanelor care au fost înscrise la pensie de invaliditate în temeiul Legii nr. 19/2000 și care au îndeplinit, respectiv vor îndeplini condițiile pentru pensia de limită de vârstă în temeiul Legii nr.263/2010.
Valoarea indicelui de corecție care se va aplica la punctajul mediu anual, determinat în condițiile art. 95 din Legea nr.263/2010, este cea în vigoare la data la care s-au deschis, respectiv se vor deschide drepturile de pensie pentru limită de vârstă.
De asemenea, pensiile de invaliditate acordate conform Legii nr.19/2000 și care au devenit pensii pentru limită de vârstă anterior datei de 10.02.2020 se vor revizui din oficiu. în situația în care cuantumul revizuit este mai mare decât cel aflat în plată, noile drepturi se acordă de la data de 10.02.2020.
A concluzionat că prin toate înscrisurile depuse la dosarul administrativ, drepturile de pensie ale reclamantei au fost corect stabilite, potrivit prevederilor Legii nr.263/2010, cu valorificarea tuturor elementelor referitoare la stagiul de cotizare realizat si salariile înscrise în carnetul de muncă.
În susţinerea celor arătate, s-a folosit de proba cu înscrisuri.
În drept, a invocat dispoziţiile art.205-208 Cod procedură civilă.
Analizând şi coroborând materialul probator administrat în cauză, instanţa a reţinut următoarele:
Reclamantul … a solicitat în contradictoriu cu pârâta Casa Judeţeană de Pensii, anularea deciziei nr. …/13.04.2022 şi emiterea unei noi decizii privind acordarea pensiei pentru limita de vârstă, cu acordarea indicelui de corecție prevăzut de art. 170 din Legea nr. 263/2010, obligarea la plata diferenței de pensie de la data de 23.03.2022 şi până la achitarea efectivă şi plata cheltuielilor de judecată.
Reclamantul a fost beneficiar al pensiei de invaliditate, stabilită în baza prevederilor Legii nr. 3/1997, începând cu data de 01.04.1999, drepturi stabilite prin decizia nr. 157304/09.07.1999.
Din cuprinsul deciziei nr. … din 13.04.2022 privind acordarea pensiei pentru limită de vârstă, s-a reţinut că s-a realizat trecerea de la pensia de invaliditate la pensia pentru limită de vârstă, prin îndeplinirea condițiilor art.82 din Legea nr.263/2010, coroborat cu Legea nr.215/2019, drepturile fiind acordate cu valorificarea stagiilor de cotizare realizate în perioada 01.04.2009-01.03.2022, începând cu data de 23.03.2022.
Prin decizia arătată, s-a avut în vedere pentru reclamant un stagiu de cotizare de 44 ani, 11 luni şi 18 zile, după cum urmează: 20 ani, 8 luni şi 10 zile stagiu realizat în condiții normale de muncă; 11 ani, 0 luni şi 19 zile stagiu realizat în grupa a II-a de muncă; 10 ani, 4 luni şi 25 zile stagiu asimilat; 2 ani şi 9 luni spor aferent grupei a II-a de muncă.
Pentru întreaga perioadă de cotizare, reclamantul a realizat un număr de 52.38613 puncte din care: 46.70141 puncte în condiții normale de muncă şi 2.38275 puncte pentru pensia suplimentară şi cu un indice de corecţie 0,00, conform art.170 din Legea nr. 263/2010.
În raport cu prevederile Legii nr. 263/2010 la art.165 alin. (1) – la determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, se utilizează salariile brute sau nete, după caz, în conformitate cu modul de înscriere a acestora în carnetul de muncă, astfel: salariile brute, până la data de 1 iulie 1977; salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 până la data de 1 ianuarie 1991; salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991; alin. (2) La determinarea punctajelor lunare, pe lângă salariile prevăzute la alin. (1) se au în vedere și sporurile cu caracter permanent care, după data de 1 aprilie 1992, au făcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislației anterioare și care sunt înscrise în carnetul de muncă sau sunt dovedite cu adeverințe eliberate de unități, conform legislației în vigoare.”
Pentru stagiul de cotizare realizat anterior datei de 01.04.2001, la determinarea punctajelor lunare s-au utilizat, conform art. 165 din lege, salariile înscrise în carnetul de muncă, precum şi sporurile cu caracter permanent.
A mai reţinut că nemulțumirea reclamantului a rezidat din faptul că la data trecerii la pensia pentru limită de vârstă prin decizia … din data de 13.04.2022, pe care reclamantul a contestat-o, nu s-a acordat indicele de corecție prevăzut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, motivat de faptul că acesta a fost anterior beneficiar al pensiei de invaliditate în baza Legii nr. 3/1997 cu referire la Decizia nr. 702/31.10.2019 a CCR.
În conformitate cu disp.art.107 alin. 3 din Ordonanţa de urgenţă nr.1/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice: Indicele de corecţie se aplică o singură dată, la înscrierea iniţială la pensie.
În cazul reclamantului, înscrierea la pensia pentru limită de vârstă s-a făcut prin decizia nr. …/13.04.2022 privind acordarea pensiei de limită de vârstă, urmare a examinării actelor din dosarul de pensionare înregistrat la nr.17301 din 11.04.2022, drepturile de pensie fiind stabilite, începând cu data de 23.03.2022 şi cu plata acestora, de la aceeaşi dată.
Astfel, a fost admisă în parte cererea, anulată în parte decizia nr. …, emisă la data de 18.03.2022 de pârâta Casa Judeţeană de Pensii …
A fost obligată pârâta la recalcularea drepturilor de pensie ale reclamantei, începând cu data de 01.12.2021, prin valorificarea veniturilor, reprezentând sporuri permanente înscrise în adeverinţa nr.9110/10764 eliberată de la data de 27.10.2021 de societatea …, în măsura în care nu au fost avute în vedere la determinări anterioare ale drepturilor de asigurări sociale.
Totodată, a obligat pârâta la plata către reclamant a diferenţelor băneşti rezultate ca urmare a recalculării, începând cu data de 01.12.2021.
Împotriva acestei sentinţe a declarat apel Casa Teritorială de Pensii … apreciind că soluția primei instanțe este netemeinică şi nelegală pentru motivele arătate prin întâmpinare din prima instanță şi reiterate şi în apel.
Astfel, a susținut apelanta că reclamantul este beneficiarul pensiei de invaliditate gradul I, ce a fost stabilită în baza Legii nr. 3/1977 începând cu data de 31.05.1989, conform deciziei nr. … din 09.07.1999.
Prin decizia … din 13.04.2022 ce este contestată în cauză, nu s-a acordat indicele de corecție prevăzut de art.170 din Legea nr.263/2010, întrucât reclamantul a fost beneficiarul pensiei de invaliditate stabilită în baza Legii nr. 3/1977 şi nu există temei legal pentru a putea fi aplicat.
Decizia Curții Constituționale nr.702/31.10.2019 are în vedere aplicarea indicelui de corecție prevăzut la art.170 din Legea nr. 263/2010 în cazul persoanelor care au fost înscrise la pensie de invaliditate în temeiul Legii nr.19/2000 şi care au împlinit, respectiv vor împlini condițiile pentru pensia de limită de vârstă în temeiul Legii nr.263/2010.
A mai susținut apelanta că pensiile de invaliditate acordate conform Legii nr. 19/2000 şi care au devenit pensii pentru limită de vârstă anterior datei de 10.02.2020, se vor revizui din oficiu.
Pentru motivele acestea a solicitat admiterea apelului şi schimbarea în tot a sentinței, în sensul respingerii ca nefondate a acțiunii reclamantului.
În drept a invocat art.205-208 Cod procedură civilă şi Legea nr.263/2010.
Reclamantul a formulat întâmpinare şi a solicitat respingerea apelului ca nefondat deoarece soluţia primei instanţe este temeinică şi legală. A invocat Decizia Curţii Constituţionale nr.680/2021 potrivit cu care pensionarea pentru motive de invaliditate este una fără voia persoanei, pensia de invaliditate neînscriindu-se în categoria pensiilor de drept. Prin decizia nr. 670/2021 a statuat că înscrierea iniţială la pensie coincide cu data trecerii la pensia de drept, pentru condiţii de vârstă standard şi stagiu complet de cotizare.
Apelul declarat de pârâtă este nefondat şi nu poate fi reţinută ca întemeiată apărarea acesteia.
Chiar dacă reclamantul a fost pensionat pentru invaliditate în baza Legii nr.3/1977, aceasta nu înseamnă că acesta nu mai poate beneficia de prevederile art.170 din Legea nr. 263/2010.
Reclamantul a trecut de la pensia de invaliditate la pensia pentru limită de vârstă la data de 23.03.2022 în baza deciziei nr. …/13.04.2022, aflată la dosarul cauzei.
Această decizie a fost emisă în baza Legii nr. 263/2010 şi este normal să se aplice şi dispoziţiile art.170.
Acest articol are următorul conținut:
(1) Pentru persoanele înscrise la pensie începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, la punctajul mediu anual determinat în condiţiile art. 95 se aplică un indice de corecţie calculat ca raport între 43,3% din câştigul salarial mediu brut realizat şi valoarea unui punct de pensie în vigoare la data înscrierii la pensie, actualizată cu rata medie anuală a inflaţiei pe anul 2011.*)
(2) Începând cu anul 2013, câştigul salarial mediu brut realizat, prevăzut la alin. (1), este cel definitiv, cunoscut în anul precedent celui în care se deschide dreptul la pensie pentru anul calendaristic anterior, comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
(3) Indicele de corecţie se aplică o singură dată, la înscrierea iniţială la pensie.
2. Prevederile art. 170 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 au fost supuse mai multor controale de constituționalitate.
Prin Decizia nr. 702/31.10.2019 publicată în M.Of. la data de 10.02.2020, Curtea Constituțională a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că sintagma „înscrierea iniţială la pensie” din cuprinsul art.170 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este constituțională, în ceea ce priveşte beneficiarii pensiilor de invaliditate, în măsura în care se interpretează că se referă la stabilirea pensiei pentru limită de vârstă prin aplicarea, pentru prima oară, a condiţiilor de vârstă legală de pensionare şi stagiu complet de cotizare prevăzute de Legea nr. 263/2010.
În raport de soluția pronunțată de Curtea Constituțională, în cuprinsul deciziei nr. 702/2019, Curtea reține că încă de la momentul stabilirii drepturilor de pensie pentru limită de vârstă în ceea ce îl privește pe reclamant, s-a comis o eroare constând în omisiunea utilizării indicelui de corecție în vigoare la epoca respectivă, circumstanțe în care cererea formulată de către acesta este întemeiată, cu consecințele juridice corespunzătoare stabilite în cuprinsul art. 107 alin. 2) din Legea nr. 263/2010.
Prin dispozitivul deciziei nr.702/2019 nu se introduce nicio limitare în ceea ce privește beneficiarii pensiilor de invaliditate care au fost trecuți la pensie pentru limită de vârstă, „pentru prima oară”, după intrarea în vigoare a Legii nr. 263/2020, limitare determinată de legea sub imperiul căreia li s-a stabilit pensia de invaliditate.
Prin urmare, este irelevant că pensia de invaliditate s-a stabilit în temeiul Legii nr. 3/1977 sau în temeiul Legii nr. 19/2000, relevant fiind faptul că „pentru prima oară” condițiile de vârstă legală de pensionare și stagiu complet de cotizare „s-au aplicat” după intrarea în vigoare a Legii nr. 263/2010.
Referirea instanței de contencios constituțional la persoanele care au obținut pensie de invaliditate în temeiul Legii nr. 19/2000 nu a fost făcută în cuprinsul pct. 35 din considerentele deciziei nr. 702/2019 cu caracter esențial, decizoriu, respectiv pentru a diferenția situația juridică a acestei categorii de persoane de situația persoanelor cărora li s-a stabilit pensie de invaliditate în baza Legii nr. 3/1977. În realitate, referirea la această lege (19/2000) a fost determinată de situația particulară a persoanelor care au inițiat litigii privitoare la incidența art. 170 din Legea nr. 263/2010, persoane care beneficiau de pensii de invaliditate stabilite în perioada de incidență a acestei legi (marea majoritate).
În concluzie, în baza art. 480 alin.1 Cod procedură civilă, Curtea va respinge ca nefondat apelul declarat de pârâtă.
Autorul sintezei
Judecător Anica IOAN